Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

tisdag, mars 13, 2007

man kan andas sig igenom det

I går hade jag jätteont i magen, nära nog så ont som när jag förra året fick ett riktigt bryt och fick panikångest. Som tur är har jag börjat förstå att mycket är psykiskt och med hjälp av saker jag lärt mig på terapin för fobin kan jag komma över det värsta. Det går faktiskt att andas sig ur kramper i magen. Det konstigaste var bara att jag inte kunde fatta varför jag skulle ha stressmage i går. Tidningen låg bra till, Malin är här, allt var lugnt.
I morse så vaknade jag med magvärk. Jag tycker det är bland det värsta som finns – att sova och må bra och så vaknar jag och känner magvärken.
Men nu förstår jag varför jag har ont. I dag ska jag på terapi på sjukhuset för första gången. Jag har inte riktigt redogjort här för vad vilken sorts terapi jag går i, ska göra det lite mer utförligt senare. I alla fall, i dag är första gången med riktig exponering, och dessutom på ett annat ställe som jag inte känner till. Hela veckan har jag känt mig stark och övat på att andas och att vara medveten (mindfullness). Men på något konstigt sätt så reagerar in min kropp som jag vill och tror. Jag måste omedvetet ha varit stressad inför situationen. Nu är jag medvetet stressad. Jag har extremt ont i magen i omgångar. Jag har svårt att andas lugnt, jag börjar nästan gråta och jag kan verkligen inte jobba. Men jag andas mig igenom det. Jag ska klara det. Jag ska klara det.
Klockan halv två är det.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men gumman, inte visste jag att då måde så dåligt. Hör av dig om du vill prata.. du vet att jag också jobbar med mage och stress. Har en del tips men det är ju jättebra om du får hjälp. Är nyfiken på att få veta mer.

Lycka till!

12:15 em  
Blogger Anna-Karin said...

Johanna: det som stressar mig nu är terapin för fobin så det som gör att jag har ont är att jag ska dit. men jag ska klara det. förklarar mer om metoden och terapin senare.

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

ÅÅå, vad jobbigt! Stora pepptankar och kramar till dig. Mindfullness är en helt suverän metod.

Var rädd om dig!

10:45 em  
Anonymous Anonym said...

Du är stark vännen!! Kämpa på

9:40 fm  
Blogger Anna-Karin said...

Maria: Tack, jag försöker tänka att den är det. Det funkar än så länge.

Tessi: tack vännen!

4:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home