Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

söndag, mars 04, 2007

ägg

Jag har nästan alltid ägg hemma. På något sätt känns det bra för det funkar till så mycket. Till exempel om jag får för mig att jag vill baka en kaka, eller om jag är hungrig med har bråttom (då gör jag omelett) eller om jag vill ha till mer till frukost (så kokar jag ägg). Senast äggen var slut så hade affären jag var i bara plattor med ägg. Nog för att jag äter en del ägg, men mer än sex-pack brukar jag inte köpa. Men, eftersom det inte fanns mindre än en platta med 24 ägg så fick det bli den.
Sedan dess har jag ätit ägg och åter ägg eftersom något jag inte gillar är att slänga mat. Äggen har bäst före-datum i dag och jag kan meddela att det endast ligger tre råa ägg kvar i kylen.
I veckan började jag med att äta ägg till frukost eller som äggmacka. Jag slängde också ihop crepes en dag. I går började jag dagen med att äta äggmacka och sedan bakade jag en hastkaka med choklad och hallon (så god!). Efter det blev det omelett till lunch. I morse åt jag äggmacka till frukost och dagens lunch blev en bacon- och broccolipaj (också väldigt god).
Har förresten i stort sett ägnat helgen åt matlagning och böcker. I morse vid 10 drog jag i gång med lasagne-lagande och nu har vi sex matlådor lasagne i kylen. Massor av rensning i kyl och frys alltså. Och nästan klar med min deckare också, bara femtiotalet sidor kvar.
Nu är det i alla fall bara tre ägg kvar och jag tänkte gå och fixa pannkaka och efter det är äggen slut!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ägg är suveränt att ha hemma! Har en son som älskar ägg. Men bara kokta. Annars är det inte ägg enligt honom... :)

10:06 em  
Blogger sandra said...

jag åt ägg till lunch idag, scrambled eggs, undebrart gott! hejhej, förresten!

11:42 em  
Blogger Anna-Karin said...

Jonna: Håller med. Roligt att han bara gillar ägg när det är ägg. Jag tyckte faktiskt inte om omelett förrän för något år sen. Stekt ägg gillar jag inte än dock.

Sandra: Hej! Kul att du hittat hit! Roligt med någon mer som ätit mycket ägg som jag.

10:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Underbart!

Ägg är ett fantastsikt livmedel. Älskar själva formen också.

Det roliga med just ägg (och kyckling) är att det används i stort sätt i alla länder och i de flesta kulturer- fast Vad man gör för recept varierar såklart.

Det enda i äggväg jag inte är så förtjust i är "förlorade ägg". Annars så... mums!

12:42 em  
Blogger Anna-Karin said...

Maria: sant. Förlorade ägg gillar jag nog inte heller.. och inte äggsås heller. Men marsipan-ägg! MUMS

3:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home