Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

lördag, maj 12, 2007

långa reflektioner inför ESC


I torsdagens semifinal till melodifestivalen gick endast länder från Östeuropa vidare och det har fått flera att reagera, bland annat den utslagne svensken Tomas G-son (deltog bland annat med Norges bidrag). Han säger i en TT-artikel som är publicerad i dag: Gör man inget åt det här så kommer intresset för tävlingen att minska markant. Tävlingen kommer att dö i väst och ingen kommer att vilja delta i en sån här tävling när vi inte har samma kultur och inte röstar på samma saker.
Frågan är bara vad han mernar med det?
Kanske är det ett uttalande i ren besvikelse men jag kan inte se det som annat än rent rasistiskt mot de nya länderna i ESC.
G-son säger att intresset för tävlingen kommer att minska markant - vilket jag motsäger mig eftersom det varje år de senaste åren alltid kommit ett eller flera nya länder till festivalen.
I torsdagens DN så fanns ett uppslag med artiklar från olika västländer där man diskuterade hur intresserade folket var av festivalen. Artiklarna visar att i flera västländer är man inte särskilt intresserade alls. Många västländer skickar mediokra låtar och bryr sig inte om att marknadsföra evenemanget särskilt mycket - är det då konstigt att ingen röstar?
De nya länderna gillar festivalen och skickar bra, välproducerade låtar som folk gillar och röstar på. De nya länderna är inte fast i någon schlagermall om hur en schlagerlåt ska vara utan kan skoja och driva med det (tänk till exempel Litauen förra året), vilket lönar sig.
I TT-artikeln så står det också att sedan Danmark vann ESC 2000 har festivalen dominerats av östländerna. Men vad man kanske glömmer här är att Finland (inte östland, trots att det ligger öster om oss) vann förra året. Och varför vann de? Jo, för de gick utanför mallen och gjorde något nytt. Dessutom tar man inte heller upp att den låt som vann för Lettland 2002, var en typisk G-son-låt (även om inte han låg bakom den), så det är väl rätt självklart att Europa redan har hört den sortens låtar?
En kort koll på gylleneskor.se visar också att man under 2000-talet ofta hittat nordiska låtar bland toppfem.

Jag tycker snarare att hela den här debatten i stället borde byta fokus. ESC är, som allt annat, inte konstant, utan under utveckling. Folk tröttna på något som alltid är lika. Östländerna har kommit med nytt intresse in i festivalen. De har visat man kan tänka utanför lådan (think outside the box) och att det kan löna sig. Många av länderna vågar skicka osäkra saker (till skillnad från många västländer) och ibland funkar det, ibland inte. Det har också visat sig att låtar som inte är på engelska kan bli väldigt populära och komma högt (t.ex Serbien-Montenegros Lane Moje, som kom två 2004).

TT-artikeln visar endast på dåliga förlorare och sådana är aldrig roliga att höra.

Så vad tror jag då inför denna årets tv-kväll?
Det är riktigt svårt, det finns många bra låtar, men sedan Finlands vinst förra året så märker vi att ingenting är självklart, vem som helst kan vinna.

Mina favoriter inför i kväll är: Serbien, Vitryssland (dessvärre, men den diskussionen om politik i Vitryssland tar vi en annan gång) och såklart Sverige. Jag gillar också Ungern och Ryssland. Av mina favoriter tror jag att Ryssland, Serbien och Vitryssland kommer högst.

Jag tror också att Ukraina och Lettland kan ha en chans. Ukraina är en rätt rolig låt, men Lettland har jag extremt svårt för. Låten är helt okej, men sångarna har för taskiga sångröster och scenshow. Bara en enda sak gör mig glad om de vinner: jag kan boka in en resa til ESC 2008 i min favoritstad av alla städer: RIGA!

Må bästa land vinna!

2 Comments:

Blogger loppispoppis said...

himla intressant att det är så olika hur viktig och hur uppmärksammad festivalen är i olika länder. Det spelar självklart roll för hur folk röstar, och hur mycket. Jag tror inte att festivalen kommer försvinna, det kommer nog bara ha olika fokus under vissa år, och visst är det roligare att följa en bra låt från sitt eget land, då man också kan känna att det finns chans att vinna!

11:55 fm  
Blogger Anna-Karin said...

loppispoppis: ja, säkerligen. och varför är det fel med olika fokus. jag tror bästa låten vinner och om man inte har den bästa så går det dåligt. vi får helt enkelt göra bättre låtar i stället för att göra om reglerna till vår fördel.

9:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home