Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

lördag, mars 24, 2007

varför kan den inte heta Glitter?

Diskussionen kring GB:s nya glass Girlie har pågått ett tag. Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån den, men när väldigt många tappat fokus måste jag få framföra min åsikt.
Att glassen är rosa med silverkulor och har glittersmink i "pinnen" är inga problem (även om det i och för sig går att ha åsikter om det också). Problemet är att GB väljer att ge glassen namnet Girlie (tjejig). Om glassen hade haft ett annat namn, förslagsvis Glitter eller Stjärna, skulle den förmodligen attrahera mestadels tjejer eftersom världen ännu ser ut som den gör. Men, det skulle inte vara lika skrivet över glassen att det är en tjejglass som det är nu.
Tänk motsatsen, en blå glass formad som en bil med en present (kanske en låtsatstatuering) som heter Kille (något liknande). Visst finns det tjejer som skulle vilja ha den, men namnet kanske skulle avskräcka dem. Glassen heter ju Kille, då kan den väl inte vara menad för mig, trots att jag gillar blått och bilar?
Samma sak med Girlie. Det finns säkert flera killar som gillar hallon, stjärnor och glitter och gärna vill ha en glass som ser ut så. Men vågar de välja den när det står skrivet på den att den inte är för dem?

Slutsats: namnet är problemet och genom att sätta det namnet så fortsätter GB att återskapa gamla könsnormer.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst har det varit en debatt som heter duga. Själv så är jag inte upprörd alls. Konstigt nog ;-)

10:33 em  
Blogger Anna-Karin said...

Maria: själv är jag mest sur på alla idioter som inte fattar vad vi diskuterar utan börjar diskutera grejer som "ska inte flickor få vara flickor".

3:38 em  
Anonymous Anonym said...

Väldigr bra sagt!!

4:21 em  
Anonymous Anonym said...

Hanna: skönt med någon som fattar grejen :)

/anna-karin

7:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home