Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

torsdag, januari 04, 2007

förväntningsångest

Mamma berättade om tandläkaren som berättat om alla baciller i munnen. Tänkte i går kväll att det var bäst att börja skölja munnen med sån där grön grej så bakterierna dör. När jag stod där med den i handen så kände jag att jag inte ville hälla in den i munnen och skölja. Tänk om det var farligt, eller smakade illa eller gjorde ont. Jag försökte komma massor av anledningar till att slippa. Fast jag vet att egentligen inte är farligt.
Och då slog det mig.
Förra året så pratade jag med en bekant som är psykologstudent (i en vecka till bara faktiskt) och vi kom fram till att mina fobier förmodligen är förväntningsångest (ångest för att få ångest), eftersom jag mår som sämst före själva sticket, eller tanken på sticket, men sen när det är gjort (de få gånger som jag klarat det) så är det inga problem.
Men det som hände i går fick mig att inse att jag har förväntningsångest för så mycket mer än bara stick och sprutor. Den ångest jag började känna inför att skölja munnen med den där gröna grejen som gör att bakterier dör, var samma (om än i lite mindre dos) som jag får när jag måste bemöta mina rädslor.
Och när jag tänker efter får jag ganska ofta ångest av en massa saker som jag inte vill göra: ringa folk, prata med folk jag inte känner, göra saker jag aldrig gjort förut, sätta upp mål, hoppa från höga höjder, åka karuseller med mera. Saker där jag tappar kontrollen. En del av dem gör jag i alla fall och en del undviker jag och glömmer sedan bort.
Men att jag klarar vissa saker (som att jag klarade att skölja munnen) beror på att jag själv kan kontrollera det. Ett stick kan jag aldrig kontrollera. Jag är helt utlämnad till den som ska göra det, om de ska göra det, hur de ska göra det och när de ska göra det. Jag förlorar kontrollen helt.
Och det var också här som det slog mig: kanske är det något mycket större att ta tag i än fobin mot sprutor och stick. Förväntningsångest låter så mycket värre.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men du, det är mycket som låter värre än vad det är! Don't panic! Du klarar allt du vill klara! :) kram!

8:14 em  
Anonymous Anonym said...

Inget konstigt.

Själv har jag fobier för allt som rör pengar (vågar inte ha betalkort), att inte betala mina räkningar (kronofogden) och att fylla i fel blanketter och så.

Att hantera andras engar är ännu värre. Gillar inte det utan är så himla noga med kvitton och så...

Och prata med folk i telefonen gillar jag heller inte. Just för att jag hör fel så ofta och gärna vill se personen jag pratar med...

Så. Just det där med att ha kontroll över allt är jätteviktigt för mig med...

9:34 em  
Blogger Anna-Karin said...

Jonna: tack för att du hejar på mig

Maria: har förstått att det där med kontrollen är viktigt för rätt många av mina kompisar faktiskt. tänk om vi alla kunde släppa loss lite mer..

8:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är totalt livrädd för det mesta som har med smärta, nålar, blod och sjukvård att göra och förstår inte hur jag ska våga bli gravid nån dag. Fast har inte haft nån tanke på att söka hjälp för det. Försöker istället hitta sätt att slippa undan. Inte så bra kanske..

12:57 em  
Blogger Anna-Karin said...

Hanna: Det är exakt som jag, jag försöker hålla mig borta. Men nu har jag tagit tag i det och ska börja på kognitiv beteendeterapi. Det är skitläskigt, men känns som ett måste. Jag måste klara det!

10:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är uppväxt med ´förväntningsångest`
och har sedan studerat ´fenomenet`
hans nyström
i en mildare form= tidspassarångest återfinns de som aldrig kommer försent
min mamma & jag m.fl.

8:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home