Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

tisdag, december 26, 2006

visst är väl julen stearinljusens högtid!

I dag har vi köpt ett kylskåp. Eller, mamma och pappa har köpt ett kylskåp. Man kan visst köpa ett kylskåp, få det hemkört och inburet trots att elbutiken inte officiellt är öppen. Anledningen till att vi var tvungna att köpa ett kylskåp i dag har sin början redan vid tre-snåret på julafton.

Det var en bra julafton hittills. Förutom att jag kände mig riktigt sjuk och precis hade försökt sova bort en rejäl huvudvärk med hjälp av migräntabletter så var allt ganska bra. Jag visste att det fanns matlådor med köttfärsås och spagetti i frysen och jag hämtade en och började värma i micron. Förhoppningsvis skulle lite riktig mat få ordning även på illamåendet. När det var en minut kvar i micron och mamma precis skulle sätta sig för att kolla på Kalle Anka så slocknade hela huset. Det hade visserligen hänt tidigare på dagen, det var bara att fixa med jordfelsbrytaren. Men den här gången funkade det inte. Pappa försökte länge och han svor många gånger. Mamma gjorde det som varken jag eller pappa skulle ha gjort, hon gick och hämtade grannen, elektrikern. Och han kom fram till att det var jordfelsbrytaren det var fel på. Efter ett tag kunde han få igång vissa delar av huset: halva köket, julgranen i vardagsrummet, toalettbelysningen och belysningen i tvättstugan. Spisen, men inte kylskåpet funkade så det var bara att börja laga mat. Så några timmar försenade, fick vi ordning på maten och kunde äta i ljuset av stearinljus. Sedan blev det julklappsutdelning i mörker. Det funkade helt okej. Eller som när syster öppnade paketet med en necessär från mig: Är den röd eller orange? Jag: nej, den är rosa.
På juldagen kom elektrikern som satt in jordfelsbrytaren och sa att det var kylskåpet som slog ut allt. Så det var bara att vänta på att köpa ett nytt kylskåp. Nu har vi gjort det och plockat in all mat från kylbagarna på altanen.

Och huvudvärken och illamåendet? Jo, det gick ner med hjälp av tabletterna. Men det är inte bra än. Jag undrar vad det är som ger mig denna värk. Men det är en annan historia.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å, jag kan inte annat än tycka det verkar ha varit en rolig jul, ändå.

Det är alltid kul när det händer lite oförutsagda saker.

Trist med huvudvärken dock. Krya på dig!

7:55 em  
Blogger Anna-Karin said...

Jo, det var roligt, och jag saknade inte direkt tv:n eller radion faktiskt. Dessutom är det bra med nya saker, som lampa på mobilen. Jag fäste den med en nål på väggen och vips kunde jag läsa flera kapitel i min bok innan jag somnade. :)

9:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home