Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

fredag, maj 25, 2007

Paris

Kanske är det dags för en liten sammanfattning om Paris så här nästan en vecka sedan jag kom hem.
Egentligen är det svårt att tycka till. De flesta resemål blir bättre andra gången man åker dit, när alla "måsten" är avklarade. Men visst, det var fint att se alla saker som jag sedan tidigare bara sett på bild och läst om.
Fast det där med romatikens huvudstad förstår jag inte alls. Egentligen är ju Paris bara en vanlig smutsig fransk stad med mycket bilar. Förutom att det är så stort är det väldigt likt Nice med husen, gatorna, hundbajset och människorna (ja och så är det ju ingen strand i Paris förstås). Och dyrt var det också!
Jag tyckte i alla fall mycket om Montmartre och det var roligt att se många av de platser som Amelie besöker i filmen. Där hade jag gärna varit längre tid.
Fast min största upptäckt ändå med resan var hur mycket franska jag verkligen kommer ihåg. Att läsa enklare text, skyltar, menyer och se på tv funkar ganska bra faktiskt. Och jag använde franskan hela tiden som när jag beställde bröd, frågade efter vägen, öppettider och annat. Enkel turistfranska, visst, men det jag ändå minns bäst från mina månader i Nice var att jag alltid var så rädd för att prata. Det känns som jag kommit över det lite nu. Kanske har kraven på mig att det jag säger måste vara perfekt minskat. Den största insikten med resan var nog ändå att jag vill lära mig bättre franska.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, ska vi lära oss franska tillsammans??

Kanske bör jag åka någon annanstans i Frankrike då istället?

7:17 fm  
Blogger Anna-Karin said...

Tessi: ja, jag funderar bara på vilken kurs jag ska ta. Försent nu ju att söka en a-kurs på distans till hösten.. hm...

Nej nej, alla delar av Frankrike jag varit i är typ lika. Ganska otrevligt folk och smutsigt. Haha, bra bild jag ger.

8:15 em  
Anonymous Anonym said...

hehe. Å, det var länge sedan jag var i Paris.

Det romantiska skulle jag tippa på att det var bohem och konstnärsstaden nummer ett i början av 1900-talet!

Franska är ett jättecakcert språk tycker jag.

11:53 em  
Anonymous Anonym said...

Skönt att någon annan inte förstår vad som skulle vara så romantiskt med Paris. Och någon som dessutom inte bott där, amen! ;o)

Love & Peace

8:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home