Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

tisdag, september 19, 2006

bokutmaning

Nino utmanade mig för ett tag sedan på sin bokblogg att göra den här och nu har jag kommit till skott

1. En bok som förändrat mitt liv
Det borde finnas flera, men den jag tänker direkt på är Det kallas kärlek av Carin Holmberg.
Hon för in nya perspektiv inom jämställdheten och öppnar upp för fakta som jag inte trodde på förrän jag läste hennes bok. Den börjar bli till åren nu, så jag skulle gärna se nyare forskning på ämnet.

2. En bok jag läser mer än en gång
Nu har jag inte läst dem på ett tag, men som liten läste jag Maria Gripes Agnes Cecilia och Tordyveln flyger i skymningen om och om igen. Jag älskade dem verkligen. Nu har jag nog inte läst dem på 10 år.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
Jag skulle längta därifrån så jag skulle gärna vilja ha faktabok om hur jag tar mig därifrån.

4. En bok som fick mig att skratta
Hemma hos Martina av Martina Haag. Jag hade aldrig tidigare läst henne och har inte gjort det efter den boken heller, men det fanns kapitel i den boken som var så otroligt roliga, till exempel när hon berättar hur mycket hon gick upp i vikt när hon väntade sitt första barn.

5. En bok som fick mig att gråta
Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson passar även in på bok som förändrat mitt liv eftersom den ifrågasatte hela den bild jag hade av tyskarna under andra världskriget. Boken fick mig även att gråta, jag blev väldigt berörd av händelserna i den och hur Vibeke Olsson lyckas förmedla känslan.

6. En bok jag önskar hade skrivits
Så här når du jämställdhet.
Jag vill ha svaret på frågan som inte har något svar. Säg hur jag ska göra!

7. En bok som inte borde skrivits
Kan inte komma på någon.

8. En bok jag just nu läser
Änglarösten av Arnaldur Indridason. Jag har inte riktigt kommit in i den än och det irriterar mig, Indridason brukar vara så bra.

9. En bok jag tänkt läsa
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Har provat att börja några gånger, men inte känt mig till ro. Syster säger att den är bra och M säger att den är bra, det är skäl nog.

Sedan lägger jag till ytterligare en post:
10. Böcker jag vill tipsa om
Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån av Bodil Malmsten
När jag läste den här förstod jag för första gången att jag man kan skriva en berättelse som poesi. Jag älskar berättelsen, men jag älskar lika mycket Bodil Malmstens vackra språk. Tänk att svenska kan var så otroligt vackert!

Kejsaren av Portugallien och Jerusalem av Selma Lagerlöf
Mina två absoluta favoriter av min absoluta favoritförfattare. Selma Lagerlöf kan beröra utan att bli tråkig. Det stora behållningen med Selma Lagerlöf och hennes böcker är hennes sätt att berätta. Hon kan ägna stor del åt något som i slutändan kan verka litet för berättelsen, men som ändå är stort. Dessutom så blir det aldrig tråkigt.


Uppdatering: Ser att alla böcker jag tipsat om (inte den jag vill läsa eller den jag läser dock) är skrivna av kvinnor, så jag vill bara påpeka att det finns bra böcker av män också. Som Erlend Loe eller Indridasons andra böcker. Och någon gång när jag var yngre gillade jag Per Hagman också. Och inte att förglömma Gardell.