Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

torsdag, juni 08, 2006

same same but different














originalet
kopian

Döm om min förvåning när jag stiger in på Apoteket för att köpa allergitabletter (när jag i ett svagt ögonblick trodde förkylningen var allergi) och en ask med 10 tabletter kostar antingen 62:- eller 18:-. Jag måste bara veta varför och går fram till en av apotekarna. Då förklarar hon rakt upp i mitt ansiktet att den enda skillnaden – förutom priset då – är att det ena paketet är original och det andra en kopia, innehållet är exakt samma.
Visst, har jag hört talas om det här förut. Jag köper till exempel alltid Ibumetin i stället för Ipren men där är skillnaderna inte lika stora. Fast när jag tänker efter så händer det här egentligen varje dag: som baconpaketen (eller korv eller flingor eller köttbullar) som packas ihop på samma ställe, men får olika förpackningar och olika pris senare i butiken. Men skillnaden är att när jag handlar bacon (eller korv eller flingor eller köttbullar) på Ica så kommer inte hon i kassan helt öppet deklarera att baconet (eller korven eller flingorna eller köttbullarna) är precis samma som de dyra och att jag därför lika gärna kan ta det billiga paketet.