Kärt barn har många namn

Egentligen kan man kalla den här bloggen Ketchupeffekten, för ibland kommer ingenting och så en dag så kommer det massor.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

30nånting tvåbarnsmamma till Barnet (2010) och Bebisen (2013). Jobbar med kommunikation och gillar Berlin och att bada. Bland annat. Finns på Twitter och Instagram @annarosv

torsdag, juni 01, 2006

vi svenskar

Amelia, utbytesstudenten i min orkester, åker tillbaka om några dagar. I går hade vi avslutningsfest/fika hos henne och hon passade då på att ge bort lite grejer som hon inte kommer att ta med sig tillbaka till USA. Jag fick en bok: Culture shock Sweden.
I den kan man läsa allt om Sverige och svenskarna. Vår historia, intressen, karktärsdrag, näringsliv och sällskapsliv. Boken kröns med sex olika fall – det är olika situationer man kan tänkas hamna i när man är i Sverige och sedan finns fyra alternativ om hur man ska reagera för att smälta in. Man får välja och så diskuterar boken vilket som är svenskast. Det är hysteriskt roligt! Och jag känner igen mig.
I boken kan man bland annat läsa att svenskar uppskattar trygghet och lugn, men att de flesta svenska i sin ungdom försöker revolutionera mot detta ("jag ska aldrig bli en sån där Svensson" "Öh, vuxenpoäng, sån ska jag aldrig bli"). Det står också att ett vanligt sätt att umgås i Sverige är att bjuda över någon på kaffe eller te med kakor eller tårta till (=fika). Det gör man vid födelsedagar, namnsdagar eller egentligen när som helst. Svenskar är också ganska inbundna och umgås helst bara med de som de redan känner. Ska man prata om något i Sverige är de bästa samtalsämnena väder och sport.

Har inte boken här, men ska försöka dra några till exempel när jag har den i min hand.